Nichita Stănescu e, ca puţini scriitori
români, un comediograf superior al cuvântului. (Eugen Simion, Scriitori
români de azi)
ORIZONTAL: 1) Idee principală a
poeziei din titlu, care e des întâlnită în literatura română, aceea a formării
personalităţii umane, a cristalizării conştiinţei de sine a insului, prin
trecerea de la copilărie la adolescenţă şi maturitate ― Mare, adolescenţi, mers, eu sunt cheie în structura poeziei. 2) Ceea ce este important în cuvinte e pasiunea poetului Nichita
Stănescu ― Armonie.
3) Cununa de…, Premiu
Internaţional pentru poezie, decernat poetului în 1982 ―
Pseudonim al lui Constantin Mille, ziarist şi
scriitor român (1861-1927) ― Poezia lui Nicolae Văcărescu: În…fără
tine, e moarte, e gheaţă.
4) Statele Unite Mexicane
(siglă) ― Din Ion Heliade Rădulescu (Cumetria
cioarei când s-a numit privighetoare): Se… privighetoare, / Păsăruică cântăreaţă, / Unde
cântă pe răcoare, / Ştii, colea, de dimineaţă. 5) Privitor la temerile celui care îi contemplă pe adolescenţi: Şi aştept / un pas greşit să
văd, sau o … ― Mână
caii. 6) Cel mai lung fluviu evocat de Eminescu în Memento
mori: Uraganu-acum aleargă pân-ce caii lui
îi crapă / Şi în... numai pustiul nisipişul şi-l adapă ― Aleşi,
distinşi, cum sunt poeţii de talia lui Nichita Stănescu ― Fluviu în Rusia. 7) Alecu
Russo ― Poezia Voi,
repezi… din volumul Un pământ numit România ―
Insulă daneză. 8) El (pop.) ― Adolescenţi pe mare,
fiind o alegorie simbolică, are cuvinte metafore-simbol, de genul: rază
ţeapănă, flota infinită, valul diafan ş.a.. 9) Din
G.Topârceanu (Balada chiriaşului grăbit): Mai sus, într-o cameră
mică,
/ Făceau împreună menaj / Un
moş, un... şi-o pisică ― Realitate obiectivă, faţă de care adolescenţii îşi manifestă o nestăvilită sete.
10) Tot din Topârceanu (Cocostârcul
albastru): Un mândru Cocostârc albastru / Misterios
a apărut // El vine cu mişcări... , / Înaintează
fără glas ― Localitate în S.U.A. (Virginia ). 11) Din Ioan Slavici (Robia
modernă): Acesta e adevărul, şi cine nu se
póte... cu el face bine dacă se duce ― Din
Moartea
lui Mihai Viteazul, de D.Bolintineanu: Astăzi pot să număr mai
la nouă ani / De când noi ne batem cu… duşmani (Î). 12) Poezia …cu
neputinţă să le fie foame din volumul În dulcele stil clasic
― Din Dimitrie Anghel (Prinosul
unui iconoclast): ...vechei Rome aveau dreptate când
intrau cu ciocanul în mână în pădurile de statui (neart.) ― Ion Creangă: …şi barosul
(neart.).
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
VERTICAL: 1) Adolescenţii aspiră
spre cunoaştere, mai rezămându-se cu braţul de
curenţi, / mai sprijinindu-se de-o rază…, de soare ― Spaţiu, cel semnificativ al expresiilor
cu valoare metaforico-simbolică. 2) Localitate în Camerun ― Gen poetic, care la Stănescu poartă note
tot mai accentuate de reflexivitate, în măsură să sugereze multiple
manifestaţii ― Mihaela Rădulescu. 3) Metaforă-simbol, sugerând actul de
studiu al tineretului: Această mare e acoperită de
adolescenţi / care învaţă… pe valuri, în picioare ―
Primul interval de timp, din creaţia poetului, când debutează în Tribuna. 4)
1965,
când apare volumul Dreptul la timp , din care face parte poezia Adolescenţi
pe mare ― Poezia …roman de M.Eminescu ―
Exemplu de metaforă: O… infinită de yole, care
sugerează ideea permanenţei valorilor pozitive ale umanităţii. 5) Îngrijorări,
ale celui care urmăreşte mersul pe valuri al tinerei
generaţii ― Din poezia Feluri: Numai o
idee… / se
cuprinde de cârcei, / numai şapte, opt şi zece / n-are urmă-n ochii mei. 6)
Schiţa lui I.L.Caragiale: …târziu ― Despre adolescenţi: …învaţă
mersul pe valuri, în picioare ― Stuf (reg.). 7) Plin
de avânt, cum e idealul tinerilor (fig.).
8) În final mai aflăm: Dar ei
sunt zvelţi şi calmi, şi simultan / au şi deprins să meargă pe… , în picioare ―
Scop suprem, precum cel spre care se îndreaptă tinerii, printr-o
imaculată dăruire de sine: libertate,
dreptate şi cinste. 9) Ion Creangă ― Mihai Eminescu ― Fire textile ―
Theodor Ionescu. 10) Din Cezar Bolliac (O
dimineaţă pe Caraiman): Şi raza dimineţei, d-un
soare ce-a să vie, / Aduce salutarea la
vârfuri peste... ― Adolescenţi de
la şcoli (art.). 11) Beteală (înv.) ― Oarecare depărtare, cum ar fi aceea, de
unde autorul contemplă plaja-ntinsă-n unghi perfect. 12) Tiraj al poeziilor lui
Nichita Stănescu, scos în 1985 de Editura Cartea Românească, sub
îngrijirea lui Alexandru Condeescu (art.)
― Gest plin de eroism, precum
cel al adolescenţilor zvelţi şi calmi care năzuiesc spre
cele mai înaripate idealuri, care învaţă mersul demn şi dârz în viaţă.
Dicţionar: SUM, EIA, ALS, IEL, INO, ESU, TRA.
Prof. Nicolae Vicolov
solutia
LITERATURA ROMANA, IN CUVINTE INCRUCISATE
Consulttarea textului:
Aceasta mare e acoperita de adolescenti
care invata mersul pe valuri, in picioare,
mai rezemandu-se cu bratul, de curenti,
mai sprijinindu-se de-o raza teapana, de soare.
Eu stau pe plaja-ntinsa taiata-n unghi perfect
si ii contemplu ca la o debarcare.
O flota infinita de yole. Si astept
un pas gresit sa vad, sau o alunecare
macar pan’ la genunchi in valul diafan
sunand sub lenta lor inaintare.
Dar ei sunt zvelti si calmi, si simultan
au si deprins sa mearga pe valuri, in picioare.
Consulttarea textului:
Aceasta mare e acoperita de adolescenti
care invata mersul pe valuri, in picioare,
mai rezemandu-se cu bratul, de curenti,
mai sprijinindu-se de-o raza teapana, de soare.
Eu stau pe plaja-ntinsa taiata-n unghi perfect
si ii contemplu ca la o debarcare.
O flota infinita de yole. Si astept
un pas gresit sa vad, sau o alunecare
macar pan’ la genunchi in valul diafan
sunand sub lenta lor inaintare.
Dar ei sunt zvelti si calmi, si simultan
au si deprins sa mearga pe valuri, in picioare.
Nichita
Stanescu a fost inclus in curentul neomodernist desi creatia sa depaseste in
multe momente barierele acestui curent literar.Ar fi fost si greu pentru un
poet atat de original sa se inscrie in limitele impuse de o anumita miscare
literara.Poezia lui Nichita Stanescu se incadreaza in neomodernismul romanesc,
spiritul nonconformist al poetului il face sa se apropie de noua orientare a
poeziei de dupa deceniului al VI - lea admirandu-l si invidiindu-l pe Labis.
Este acum o intoarcere a poeziei spre lirism spre filozofie, spre problemele
existentiale.
Ceea ce
individualizeaza creatia lui N. Stanescu este capacitatea de a crea noi
raporturi intre cuvinte; cuvintele si necuvintele poeziei sale dobandesc
insusiri umane, au comportament si trairi, se iubesc si se urasc, se apropie si
se resping pentru ca ele insele nu exprima sentimentele, ci sunt chiar
sentimentul lui .
Pentru N.
Stanescu cuvintele nu sunt decat "legaturi sentimentale intre
oameni". Daca la Eminescu a socat o expresie de forma "suferinta dureros
de dulce", la Arghezi expresiile "flori de mucegai" sau
"bube, nori - frumuseti si versuri noi" la N. Stanescu, limbajul
poetic in totalitatea sa pare a fi o "logica a absurdului",
sentimentele si meditatia se descifreaza din subtextul textului poetic:
Evolutia din
cilcul N.
Stanescu
urmeaza firescul drum de la adolescenta la maturitate. Sentimentele sunt
fundamentale si numai transfigurarea lor artistica printr-un limbaj original,
dau eternitatea poetului.
Creatia lui Nichita Stanescu se imparte in trei mari etape, reprezentand tot atatea trepte ale evolutiei sale artistice.
Creatia lui Nichita Stanescu se imparte in trei mari etape, reprezentand tot atatea trepte ale evolutiei sale artistice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu